Arkiverad: Striktare restriktioner gällande Coronaviruset

Den 24 februari gick Regionen och Folkhälsomyndigheten ut med nya striktare restriktioner för Västerbotten. Beslutet gäller fram till den 21 mars.

Vi på Lerstenen jobbar aktivt med att förebygga smittspridning. För allas säkerhet kommer vårt arbete ske med särskilda restriktioner under denna period.

Nedan kan du läsa mer om hur vi jobbar med att förebygga att smittan sprider sig och hur du som hyresgäst ska tänka och agera. Vi bryr oss om dig, dina grannar och våra medarbetare och ber dig därför att tänka på följande:

  • Kontoret håller fortsatt stängt för besökande för att minska risken för spridning av Coronaviruset. Vi tar endast emot bokade besök för kvittering av nycklar. Är du i behov av komma i kontakt med oss på kontoret så nås vi på telefon eller via mejl.
  • Kvarterslokaler hålls fortsatt stängda.
  • Om du eller någon i din familj är sjuk eller har förkylningssymptom – gör bara akuta felanmälningar. En akut felanmälan kan till exempel vara en vattenläcka, att avloppsvatten som stiger ur golvbrunn, elavbrott som medför fara eller betydande olägenhet eller en kyl/frys som inte fungerar. Vi vill inte riskera att våra medarbetare för smittan vidare till dina grannar. Vänta därför med att göra felanmälningar av icke-akut karaktär tills ni är helt friska igen.
  • Vi vill be dig som har inbokade besök i närtid och är sjuk eller har förkylningssymptom att avboka dem. Våra medarbetare kommer även ställa kontrollfrågor inför varje besök. Om någon i hushållet inte kan lämna lägenheten medan reparation/åtgärd ska utföras måste hen vara i ett annat rum än där vår personal ska jobba.
  • Våra fastighetsskötare kommer ej gå in i din lägenhet om du eller någon i familjen är satt i karantän, med hänvisning till smittskyddslagen. I detta fall vid en akut felanmälan kontaktar du oss så får vi hitta ett sätt att lösa situationen.
  • Våra medarbetare har fått förhållningsregler som innebär att de genomför ett eventuellt besök med försiktighet, med gott avstånd till dig som hyresgäst samt med extra god handhygien både före och efter besöket. Vår personal kommer att bära munskydd under hela besöket.
  • Tapetsering och målning utförs enligt de instruktioner som skickats ut separat till berörda hyresgäster.
  • Undvik fysiska möten i gemensamma utrymmen som i hiss och tvättstuga. Tänk också på god handhygien, tvätta händerna ofta och noggrant.

Längre svars- och väntetider

Tänk på att våra svars- och väntetider generellt kan komma att bli längre under en tid, om det är så att vi till exempel får medarbetare som blir sjuka och måste stanna hemma. Det kan också bli så att vi tvingas prioritera om våra arbetsuppgifter under en tid. Vi hoppas och tror att du har förståelse för detta.

Stanna hemma om du är sjuk

Har du förkylningssymtom ska du inte bege dig till en vårdinrättning. Istället ska du stanna hemma och kontakta Vårdguiden på telefonnummer 1177 för att få information om vart du ska vända dig.

Mer information

Nedan hittar du länkar till aktuell information och rekommendationer kring vad du ska göra om du har funderingar, känner dig orolig eller undrar när du behöver söka vård:

Folkhälsomyndigheten

Krisinformation.se

1177

Umeå kommun

Du kan även ringa det nationella informationsnumret 113 13 för att ställa allmänna frågor om Coronaviruset, Covid-19.

Har du frågor till oss på Lerstenen?

Välkommen att ringa eller mejla oss. Tänk dock på att svarstiderna kan vara längre än vanligt.

Tillsammans håller vi smittan nere,
sköt om er & håll avstånd!